Krytyka kluczem do retuszu

Zdjęcie po kadrowaniu, bez retuszu

Zdjęcie po kadrowaniu, bez retuszu

Dla siebie samego jestem trochę za surowy. Przeglądając swoje zdjęcia nie szczędzę sobie słów krytyki i szczerze powiem, że widzę same mankamenty. Czasem, stojąc z boku można mieć wrażenie, że ktoś tak szukający dziury w całym ogląda zdjęcia swojego rywala z pracy i koniecznie chce udowodnić, że ten drugi się kompletnie nie nadaje do niczego. Dla mnie ten krytyczny zmysł pozwala mi wyznaczać coraz to nowe cele, leżące dalej i głębiej w sztuce fotografii i pozwala poszukiwać nowych rozwiązań pomiędzy rzeczywistością i szkłem, których głównym atrybutem jest oko.

Tak powstało zdjęcie, które prezentuję jako pierwsze: choć miało ciekawy temat i mało spotykaną kompozycję, zaakcentowane przez rytm było zrobione krzywo (inni mówili, że jest prosto, ale ja widziałem krzywo). Po dodaniu złotego podziału planu przez przekadrowanie udało się znaleźć coś, co pozwoliło na wydobycie akcentu przez rytm nie zakłóconego przez nic innego.

Zdjęcie pomimo tych zabiegów mnie nie usatysfakcjonowało, nie spełniło oczekiwań, które patrząc przez wizjer aparatu jakoś zakładałem. Brakowało mi głębokiej czerwieni na kajakach, która pięknie by współgrała z kolorystyczną głębią pozostałej części zdjęcia. Nie usatysfakcjonowała mnie także barwa nieba, pomimo użycia filtra CPL, który powinien pozytywnie wpłynąć na kolor i głębię nieba. Manipulacja ustawieniami filtra w zasadzie nie dała żądanej podpowiedzi w postaci krystalicznie czystego obrazu. Zdecydowałem się na lekki retusz polegający na stworzeniu warstwy podkolorowującej i maskującej zadrapania kajaków.  Zaletą tej metody jest fakt, że nie trzeba dbać o cienie. Odblaski, ciemniejsze i jaśniejsze elementy kajaka pochodzą z oryginalnego zdjęcia a kolorowanie wykonuje się pełnym kolorem. Zarówno niebo jak i czerwień kajaków została rozbita na poszczególne warstwy. To mocna strona programu, który do użytku domowego jest całkowicie bezpłatny.

Okno programu z wyszczególnieniem warstw, jakie były poddawane edycji.

Okno programu z wyszczególnieniem warstw, jakie były poddawane edycji.

Warstwa zawierająca niebo była dość łatwa do oddzielenia, warstwa dna kajaków powstawała niemal ręcznie poprzez zaznaczania obszarów (łatwiej zaznaczyć zaznacz obszar koloru a nie zaznacz kolor) na zdjęciu i wymienianiu warstw, by kolorowanie powstawało na osobnej warstwie a nie na oryginalnym zdjęciu. Ostatecznie warstwa otrzymała 50% przeźroczystości, dzięki czemu utrwalono kolorowanie jak i maskowanie głębokich zadrapań na kajakach z lewej strony. Kajak ułożony inaczej (na sztorc) pokolorowano także w środku w taki sposób, by nie brakło głębi i by nie było widać kolorowania.  Efekt końcowy nie jest doskonały, wymagałby jeszcze retuszu i kolorowania żółtych części kajaków, w których się odbija czerwień poszycia górnego (znów się odzywa alter ego – krytyk), ale już widać to, co oczyma wyobraźni widziałem przez wizjer. Efekt końcowy to złożenie kolorowania głównego obiektu i kolorowania nieba, które było na tyle delikatne, że pogłębiło błękit. Efekt kocowy jest dość imponujący, co można zobaczyć na następnym, ostatnim zdjęciu. Przypomina troszkę fotografie wykonywane techniką HDR.

Efekt końcowy po scaleniu poszczególnych warstw obrazu

Efekt końcowy po scaleniu poszczególnych warstw obrazu

Wygląda na to, że te zabiegi są wystarczające, by zdjęcie dobrze się prezentowało a jednocześnie przedstawiało przezroczystość uchwycona przez autora. Ostateczny efekt estetyczny można korygować płynnie poprzez ustawienia przeźroczystości od 0 – 100% co 1%  każdej z warstw a to pozwala wybrać koloryt nieba i głębokość zadrapań kajaków.

Poznaj więcej...

  • Czerwiec 15, 2013 Pogoda na zamówienie – retusz nieba Od kilku przynajmniej lat dzieje się dokładnie tak samo: dopóki siedzimy w pracy, na uczelni lub w szkole pogoda jest cudna, zaczyna padać w pierwszy dzień urlopu i pada aż do ostatniego dnia. Mo...
  • Czerwiec 20, 2013 Szybka reporterka Chyba nie ma lepszego miejsca, by uczyć się wykonywać reporterskie zdjęcia, niż zawody sportowe. Niezależnie, czy będzie to rajd samochodowy, gra w kosza czy maraton obowiązuje kilka zasad, który...
  • Grudzień 25, 2013 Zdjęcia prostym aparatem Na rynku wtórym bardzo łatwo można kupić aparat analogowy na kliszę 35mm. Zwykle jednak taki aparat, bardzo powszechny w latach 70'tych czy 80'tych można znaleźć na przysłowiowym strychu. Jest ...
  • Lipiec 15, 2013 Marudzący błękit Najbardziej denerwujący jest fakt, że zawsze, ale to zawsze, kiedy pojedzie się gdzieś na wycieczkę, nigdy nie ma pogody. Błękit nieba, tak bardzo pożądany, najczęściej na zdjęciach z wypoczynku ...
  • Czerwiec 8, 2013 Film z wysokim kluczem Teatr cieni yingxi narodził się już w starożytnych Chinach mniej więcej w III w. p.n.e. Jest bardzo ciekawą a jednocześnie trudną sztuką w realizacji. Ciekawą, bo aktor swoją grą (pozą, jeśli mów...
  • Czerwiec 21, 2013 Spoglądaj kreatywnie Są dwie grupy fotografów: jedni twierdzą, że super zdjęcie można zrobić jedynie aranżując tła, oświetlenie studyjne, namioty bezcieniowe i inne wynalazki ciężkiej i lekkiej artylerii fotograficzn...